Nu har jag kommit till dag 4 av fastan. Jag har inte varit helt i fasta de senaste två dagarna eftersom jag kände mig så trött och ledsen och låg. Jag åt några smörgåsrån och en smörgås, men jag har definitivt lågkaloridagar. Imorgon ska jag trappa upp ytterligare med mat eftersom vi åker till Övik på fredag för att gå på teater och ha trevligt med min mans jobb.
 
Jag inser att fasta inte är min grej. Mitt humör klarar inte det något bra. Jag som har lätt att bli nedstämd och orolig i vanliga fall behöver inte ytterligare påfrestning. Jag har dock fått den kickstart jag eftersträvade och det är bra. Jag tror det gjort gott för min kropp att vara utan kaffe. Jag kommer inte att dricka lika mycket kaffe i fortsättningen, som jag gjorde innan. Jag var uppe i fem till sex koppar om dagen. På tok för mycket!
 
Ett hälstips från mig är att fundera över din almanacka. För mig som arbetar som lärare på en gymnasieskola och har tre barn så fungerar det inte att ha kvällsaktiviteter. För att jag ska kunna få återhämtning måste jag ha kvällarna fria. Barnen har sina aktiviteter och det kräver att jag skjutsar och ställer upp. Sedan har vi politiska månadsmöten en gång per månad, boksamtal i läsecirkeln ca en gång per månad, men förutom det har jag tomt i kalendern. Det är viktigt för mig. Hur är det för dig?
 
Jag har sagt upp många av de engegemang jag tidigare haft och det är befriande. Tyvärrr har det kommit till andra, men jag försöker styra allt till dagtid. 
 
Fria kvällar - att bara vara. Lägg bort telefonen. Det är mitt tips.
 
 
 

2 kommentarer

birgitmaria

08 Apr 2016 10:44

Du har gjort det jättebra! Sedan är det otroligt påfrestande att fasta när man jobbar! Man blir liksom dränerad av energi.
Fria kvällar, låter som en bra idé.
Jag gillar ju träning som återhämtning, när jag tränar så mår jag helt enkelt bättre och orkar mer rent mentalt också.
Teater låter kul!
Vi är ju uppe hos svärfar och bara är i helgen. Det funkar det med :-)

birgitmaria

08 Apr 2016 10:44

Du har gjort det jättebra! Sedan är det otroligt påfrestande att fasta när man jobbar! Man blir liksom dränerad av energi.
Fria kvällar, låter som en bra idé.
Jag gillar ju träning som återhämtning, när jag tränar så mår jag helt enkelt bättre och orkar mer rent mentalt också.
Teater låter kul!
Vi är ju uppe hos svärfar och bara är i helgen. Det funkar det med :-)

Svar: det låter mysigt. Jag längtar efter att bara vara.
Fru Blomma

Kommentera

Publiceras ej