Hej alla fina läsare!

Jag hittade den här roliga listan hos Pillan och jag kände direkt att jag också ville skriva och publicerad denna. Jag tyckte alltid det var roligt att fylla i "Mina vänner"-böckerna när jag var liten.

Pepparkakor eller lussebullar?

Lussebullar! Eller rättare sagt mina egna lussekatter. De är verkligen goda! Jag har ett jättebra recept.

Skumtomtar eller knäck?

Knäck!


Ischoklad eller marsipan?

Ischoklad!


Köttbullar eller prinskorvar?

Köttbullar om min svärmor har gjort dem. 


Julkorv eller julskinka?

Detta är verkligen svårt. Julkorv är ganska gott til hemlagat mos, men julskinka på vörtbröd, tillsammans med julgröt är också gott. Egentligen tycker jag inte jättemycket om något av dem. Hmmm.


Lax eller sill?

Lax, men sill är också gott.

Paradis eller Aladdin?

Vilken ask är det som innehåller trillingnöt? Den asken väljer jag. Jag ogillar starkt fläderblomschoklad och hallon/lakrits.

Revbensspjäll eller Jansons?

Jansons

Glögg eller julmust?

Julmust

Rödbetsallad eller dopp i grytan?

Rödbetssallad

Ris a la Malta eller gröt?

Gröt! Jag har aldrig förstått mig på Ris a la Malta.

Hemma eller borta?

Hemma, tror jag... Eller borta? I så fall hos mamma eller svärmor.

Utomlands eller Sverige?

 Sverige

Mysteriet på greveholm eller Sunes jul?

Får jag inte välja Tjuvarnas jul? Jag väljer Sunes jul.

Chokladkalender eller paketkalender?

Paketkalender

Plastgran eller äkta?

ÄKTA!

Arne Weise eller Ernst?

Ernst. 

När vill du att första snön ska falla?

I November.

Har du haft en grön gräsmatta på julen?

Ja, sorgligt nog.

När är det dags att pynta?

Dagarna innan första advent.

Kan du komma på något negativt med julen?

 Det skulle vara stressen och föreställningen om att allt ska vara så perfekt, alla ska vara lyckliga. Det är inte så och det är inte det julen handlar om. Julen är gemenskap och vila.

Favorit julfilm?

Karl-Bertil Jonssons julafton

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?

Ja, när nyårsafton varit vill jag ha bort julpyntet och så vill jag köpa vita tulpaner.

När öppnar du dina julklappar?

 Nu när barnen är små vill jag öppna julklapparna innan middagen så att vi kan äta i lugn och ro och barnen hinner leka med sina gåvor.

Favorit juldoft?

Kanel och hyacinter, barr och glögg.

Vad framkallar mest julstämning?

 Snö i mängder, julmusik och en tindrande gran.

Vad är viktigast med julen?

 Gemenskap och inre frid. Julen firas till minne av Kristi födelse och det är det som är viktigt.

Nu är det dags för mig att stänga datorn och åka och hämta Ville på dagis. Sista lektionen avslutades för ett tag sedan - nu är det helg. Ikväll är det tjejfest hos birgitz. Kul! I morgon åker jag och maken till Sundsvall. Det ska bli skoj. Trevlig helg!

2 kommentarer

Julia

04 Dec 2015 18:03

rolig lista :)

Svar: Enkel, men rolig att fylla i.
Fru Blomma

birgitmaria

05 Dec 2015 21:06

Va?! Inte chokladkalender ;-)
Hoppas ni fick en bra helg i Sundsvall! Det var iaf superkul igår!

Svar: Det var verkligen roligt och GOTT. Så bra med soppa och plockmat. Vi har handlat massor och fortsätter imorgon med att besöka IKEA och birsta.
Fru Blomma

Kommentera

Publiceras ej